מילון מונחים רפואת עיניים

אופטומטריסט המתמחה בטיפול בילדים. מומחה באופטומטריה המתמחה בענף ספציפי – בדיקת תפקודי הראייה אצל ילדים ובחינת גורמים סביבתיים המשפיעים על בריאות העין ותפקודה.

טיפול לא ניתוחי שנועד לשפר תפקודי ראייה כמו פזילה, עין עצלה או הפרעות בתנועתיות העין. זהו טיפול מתקן שניתן לתרגל אצל האורתופטיסט או בבית.

ליקוי תשבורת לא שווה בין שתי העיניים. לכל עין יש קוצר ראייה שונה, מה שגורם להתפתחות עין עצלה.

ליקוי תשבורת מולד, המונע מקרני האור להתלכד בנקודה המדויקת על הרשתית וכך, נוצרת תמונה מעוותת.  זהו מצב בלתי הפיך ומטפלים בו באמצעות עדשות "צילינדר" במשקפיים.

כאשר מסתכלים על אובייקט מקרוב, נוצר מצב שבו זווית הראייה מתכנסת כלפי פנים. זוהי פעולה שגרתית ולא מודעת של העין. התלכדות לא מותאמת (Convergence insufficiency) היא קושי בהתלכדות העין או התלכדות יתר.

מחלה אוטואימונית הגורמת לפעילות יתר של בלוטת התריס. ותסמיניה פוגעים במערכות רבות ביניהן הראייה. התסמינים כוללים: בהייה, פגיעה בתנועתיות העיניים, פזילה וראיה כפולה. על מנת לטפל בתסימינים אלה, נדרש לעתים לנתח את השרירים החיצוניים של העין.

מנגנון מפצה, הממזג בין שתי התמונות השונות, הנשלחות מכל אחת מהעיניים ומגיעות למוח, לתמונה אחת. פגיעה במנגנון זה ניכרת בתופעת הראייה הכפולה ובמצב של פזילה חמורה פתאומית.

משקפיים ייעודיים שמטרתם לשנות את כיוון קרני האור המגיעות לעיניים, כדי להשפיע על תפקודן. משתמשים בהם כדי לטפל בראייה כפולה וגם לאחר ניתוח פזילה, למניעת ראייה כפולה.

ניתוח שמטרתו העיקרית היא ליישר את גלגל העין בעזרת הידוק או שחרור של אחד או יותר מששת השרירים המניעים את גלגל העין. ניתוח פזילה מתבצע תחת הרדמה מלאה.

שיטת טיפול בילדים שאובחנו עם עין עצלה. סוגרים ברטייה או בפלסטר ייעודי את העין הטובה וכך "מכריחים" את העין העצלה לתפקד. שיטת טיפול זו יעילה מאוד להעלאת התפקוד של העין החלשה.

לקות הנוצרת כתוצאה מפזילה או מקוצר ראייה גבוה בעין אחת, שגורם למוח להפסיק לפענח תמונות המגיעות מאותה עין ולהשתמש רק בעין אחת.
גם תיקון אופטי מיטבי לא משפיע על הראייה בעין עצלה.
רצוי לתקן עין עצלה בגילאים צעירים מאוד, באמצעות משקפיים וחבישת העין הטובה,
זאת על מנת לגרות את המוח לעשות שימוש בעין העצלה.
עין עצלה לא מתוקנת פוגעת באיכות ראיית העומק ובשדה הראייה.

פזילה לסוגיה השונים היא ליקוי בתפקודי הראייה, בו גלגלי העיניים אינם מתמקדים באותה הנקודה. כלומר, כאשר עין אחת צופה באוביקט, העין השנייה צופה בנקודה שונה.
פזילה גורמת לאובדן חלקי או ממלא של הראייה התלת-ממדית ושל תפיסת העומק.
מקרים רבים של פזילה נראים כלפי חוץ ופוגמים במראה הסימטרי של הפנים.
הטיפול בפזילה נעשה באמצעות משקפיים ייעודיים, סגירת עין או ניתוח פזילה.

פזילה שבה עין אחת גבוהה יותר או נמוכה יותר (היפוטרופיה) מהשנייה.
פזילה כזו יכולה לגרום לכפל ראייה אנכי (שתי תמונות זו מעל זו, בניגוד לאופקי – שתי תמונות זו לצד זו).
פזילה אנכית נובעת מחוסר איזון של השרירים האנכיים של גלגל העין.

הפרעה שבה העין "נסחפת" כלפי מעלה. לרוב, פזילה מעין זאת מתרחשת בשתי העיניים, אם כי לא באופן סימטרי. זוהי תופעה מולדת שנלווית בדרך כלל לפזילה פנימה או החוצה.

סוג של פזילה אנכית. סטיה אנכית גדולה, הנראית כאשר העין הפוזלת נוטה לכיוון האף בדרך כלל הפזילה נגרמת כתוצאה מבעייה בשריר האלכסוני התחתון של העין. הגוף מנסה לתקן זאת באמצעות תנועת ראש מפצה לכיוון העין הטובה.
כשהתנועה בולטת לעין, ניתן לתקן את הפזילה באמצעות ניתוח.

פזילה פנימה כתוצאה ממאמץ למקד את הראייה. לסובלים מפזילה אקומודטיבית יש בדרך כלל רוחק ראיה גבוה ועליהם להתאמץ כדי לראות טוב מקרוב. סוג זה של פזילה מגיב היטב לתיקון באמצעות משקפיים.

פזילה המופיעה בדרך כלל לאחר גיל שנה.הפזילה יכולה להיות קבועה או להופיע רק לעתים, בעיקר בהתבוננות למרחק.
הפזילה מחמירה במקרים של עייפות או מחלה ומתאפיינת בעצימת אחת מן העיניים בעת שהייה בשמש.
לעתים הפזילה מתחלפת בין שתי העיניים אך ברוב המקרים לא. העין שנוטה לפזול עלולה להפוך לעין עצלה.
לעתים ניתן לטפל בפזילה זו בעזרת משקפיים מתאימים, אך קיימים מקרים בהם יש צורך בניתוח פזילה.

קיימים מספר סוגי אזוטרופיה (נטייה של אחת העיניים לכיוון האף)
בדרך כלל זוהי פזילה מולדת שאינה חולפת לאחר גיל חצי שנה.
זוהי פזילה בולטת ולעתים היא מתחלפת בין העיניים.
בדרך כלל הטיפול בפזילה כזו הוא ניתוח פזילה, אך לעתים ניתן להיעזר רק במשקפיים, או בשילוב של ניתוח ומשקפיים.

מקרים בהם התינוק נראה פוזל אך למעשה גלגלי העיניים שלו מקבילים וישרים.
הטעות נובעת ממבנה הפנים של תינוקות – לעתים גשר האף הרחב או הקפלים בשולי העין יוצרים מראה א-סימטרי ומדמים פזילה.
ניתן לשלול את החשד לפזילה ע"י בדיקת רפלקס האור באישון התינוק באמצעות פנס.
בדרך כלל פזילה מדומה חולפת אחרי שנה, כשהילד גדל ומבנה הפנים שלו משתנה.

פזילה לא קבועה שבה אחת העיניים נוטה כלפי חוץ, במצבים כמו עייפות, הרהור, כשאחת מהעיניים חבושה. זוהי פזילה שקשה לאתר ולעתים היא פוגעת ברכישת מיומנויות הקריאה והכתיבה ונחשדת בטעות כלקות למידה.

הפרעה בתנועתיות העין בה אחת או שתי העיניים פונות לכיוון האף. פזילה המתחילה לפני גיל חצי שנה ואינה חולפת. הטיפול מתחיל במשקפיים ולאחר מכן התערבות ניתוחית.

ליקוי התשבורת הנפוץ ביותר בעולם. קוצר ראייה נובע מגלגל עין ארוך מדי.
בדרך כלל ניתן לתקן אותו על ידי משקפיים מתאימים. אך כשהוא מתקדם מאוד יש צורך בטיפול נוסף, כדי למנוע מחלות עיניים אחרות. ניתן לעצור אותו באמצעות טיפות אטרופין.
אצל מבוגרים – ניתן לטפל בקוצר ראייה באמצעות ניתוח לייזר.

הפעולה בה נתפס מידע ויזואלי, ע"י העיניים והמוח.

היכולת של המוח להשתמש בשתי העיניים בו זמנית, על מנת להסתכל על תמונה מסוימת. ראייה כזאת מתפתחת בחודשים הראשונים לחיי הילד. אם מתפתחת פזילה, היא מונעת את התפתחות הראייה הדו-עינית. ראייה דו עינית כוללת 3 תפקודים עיקריים: תפיסה סימולטנית בו זמנית, מיזוג הראייה בין שתי העיניים וראייה תלת ממדית.

ראייה של שתי תמונות חופפות חלקית, במקום אחת. נובעת מבעיה בראייה הדו-עינית. ראיה כפולה יכולה גם לקרות לאחר ניתוח לתיקון פזילה. ישנם אנשים שיכולים לפצות על ראייה כפולה ולשלב את שתי התמונות באמצעות מנגנון המיזוג.

הרמה השלישית והגבוהה ביותר של ראיה דו עינית והיא היכולת לראות באופן תלת-ממדי. עלולה להיפגע במקרים של פזילה או עין עצלה.

לקות ראייה שנוצרת כתוצאה מגלגל עין קצר מדי ומתבטאת בקושי להתמקד בעצמים קרובים. ברוב המקרים, ליקוי זה מתקן את עצמו בקרב ילדים, ככל שהם גדלים. במקרים מיוחדים, רוחק ראייה יכול ליצור פזילה פנימה, אצל ילדים. ניתן לתקן זאת באמצעות משקפיים ועדשות מגע. 

תנועות רצוניות ולא רצוניות של העיניים. בד"כ נילוות לכך ירידה ברמת חדות הראיה. הגוף, באופן לא מודע, מנסה לתקן ליקוי זה באמצעות תנוחת ראש מפצה. לעתים ניתן לפתור את הבעיה בעזרת ניתוח.

הטיית ראש הצידה המשפרת את הראייה במקרים מסוימים של פזילה ובמקרים של נסטיגמוס (ריצוד עיניים).

הפרעת תנועה מולדת של כדור העין, שבה מוגבלת תנועת העין כלפי מעלה, בדרך כלל כתוצאה מפגיעה בשריר האלכסוני העליון. 
לעתים קרובות הפרעה זו חולפת מעצמה, אך במקרים שהיא גורמת לפזילה בולטת או לתנוחת ראש מפצה, יש לשקול ניתוח.

תסמונת מולדת נדירה המאופיינת במוגבלות התנועה האופקית של העין לכיוון האף, לכיוון האוזן או לשניהם, בחלק מהמקרים בעין אחת ובחלקם – בשתיהן.

הרמה הבסיסית הנדרשת לראייה דו-עינית; מדובר ביכולת של המוח לקלוט את התמונות הנשלחות אליו משתי העיניים, בו זמנית.

טיפול בפיקוח של רופא או מטפל, הכולל תרגילי ראייה לשיפור כישורי ראייה, כמו: מיקוד, תיאום הראייה בין שתי העיניים ומתוך כך גם שיפור ברמת תפיסת העומק, חדות ראייה, תיאום יד-עין ותיאום בין פעולות מוטוריות לבין ראייה