fbpx

שאלות ותשובות על קוצר ראיה

קוצר ראיה

מהו קוצר ראייה?

קוצר ראיה (Myopia) הוא ליקוי ראייה הגורם לעצמים רחוקים להיראות מטושטשים, בעוד שאלה הקרובים נראים ברורים.
בעל קוצר ראייה, יכול לקרוא ספר ולעיין במסך המחשב ללא משקפיים אך אינו מזהה פרצופים ואינו יכול לנהוג ללא משקפיים או עדשות מגע.

מדוע קוצר ראייה הפך לנושא כל כך מדובר?

לאחרונה, יותר ויותר ילדים מאובחנים כסובלים מקוצר ראיה. בקצב זה, עד שנת 2050, מחצית מאוכלוסיית העולם תהפוך לקצרת ראייה. לאורך זמן, קוצר ראייה מגביר את הסיכון להתפתחות מחלות עיניים חמורות כמו הפרדות רשתית, קטרקט – עכירות בעדשת העין וגלאוקומה – נזק בלתי הפיך לעצב האופטי.

מהם התסמינים של קוצר ראייה?

התסמין העיקרי של קוצר ראייה הוא ראייה מטושטשת של עצמים רחוקים. המאמץ לראות עצמים ודמויות במרחק,  גורם לצמצום העיניים כדי להיטיב להתמקד. מצב זה יכול להביא לכאבי ראש ולקושי בביצוע פעולות הדורשות ראייה למרחק.

מדוע מופיע מצב של קוצר ראייה?

גלגל עין ארוך מדי, קרנית קמורה מדי או שינויים בעדשת העין גורמים לעין להתקשות במיקוד. קרני האור המגיעות לעין לא מתמקדות במרכז הרשתית אלא לפניה.
ליקוי תשבורת זה נובע הן מגורמים תורשתיים והן מהתמקדות מתמדת בעצמים קרובים.

עד כמה שכיחה התופעה של קוצר ראייה?

כ-30% מהאוכלוסייה בארה"ב, סובלת מקוצר ראייה המופיע בדרך כלל לפני גיל 20.

מתי או באיזה גיל מופיע קוצר ראייה?

לרוב, קוצר ראייה מתפתח בילדות, בין הגילאים 6- 12. בגיל הנעורים, בתקופת התפתחות גלגל העין. בגיל 20, ההחרפה בקוצר הראייה מפסיקה. ברוב המקרים, המצב מתאזן ברמה מתונה של קוצר ראייה.

כיצד מאבחנים קוצר ראיה?

קל לאבחן קוצר ראייה אצל ילדים, מאחר שהם מדווחים על קושי בקריאה מהלוח או מתקרבים למסך הטלוויזיה. בדיקה אופטומטריסטית מקיפה תוכל לאבחן זאת היטב.

מהו תהליך האבחון של קוצר ראיה?

רופא עיניים לילדים יבצע בדיקה מקיפה של העין.
הוא יפתח בבדיקת חדות הראיה (הדומה מאוד לזאת שעורכים בבית הספר) וישתמש בלוח הסטנדרטי של אותיות ומספרים, ואצל פעוטות בלוח עם תמונות.

המטופל יתבקש לכסות עין אחת ולקרוא את האותיות בקול ולאחר מכן, לכסות עין שנייה. אם התוצאות מעידות על קוצר ראייה הרופא עובר לשלב הבא. בשלב הזה הוא משתמש ברטינוסקופ – מעין פנס השולח קרני אור לעין ומעריך את החזר קרני האור מהרשתית. כך נקבעת מידת הסטייה של החזרי האור מהרשתית. בעזרת מכשיר אמין ומדויק זה ניתן יהיה לבדוק את שלמות הרשתית ואת מידת קוצר הראייה.

האם ניתן למנוע קוצר ראיה?

התפתחות של קוצר ראייה תלוי בגנטיקה ובתנאים סביבתיים. הוכח כי ההקפדה על שני גורמים בעיקר יכולה להאט מאוד את התפתחות קוצר הראייה:

  1. להמעיט במאמץ עיניים למטרה קרובה כמו מחשב או טאבלט ואפילו ספר. הוכח כי עבודה מקרוב ממושכת מעלה את שכיחות קוצר הראייה.
  2. חשיפה לאור טבעי. הוכח כי חשיפה של לפחות שעה וחצי ביום לאור טבעי מחוץ לכתלי הבית מאיטה מאוד את קצב עליית המספר.

איך מטפלים בקוצר ראייה?

הטיפול הראשוני בקוצר ראייה הוא מרשם למשקפיים ו/או עדשות מגע. שמטרתם לשפר את איכות הראיה של המטופל. טיפול זה אינו מרפא את התופעה, אלא רק מתקן את השלכותיה בזמן ביצוע פעולות כמו נהיגה, צפייה בטלוויזיה וכדומה.

כיום קיימים טיפולים חדשניים יותר לעצירת קוצר הראייה במקרים בהם הוא עולה בקצב מהיר. המרכז לעצירת קוצר ראייה הינו החלוצי בישראל במימוש הטיפול הזה וכיום יש לו מאות מטופלים. הטיפול ניתן על ידי התאמת משקפיים מולטיפוקאליות מיוחדות ובנוסף טיפות המכילות מינון נמוך של אטרופין.

קיימת גם אפשרות לטיפול בעדשות מגע מיוחדות המאטות את קצב עליית המספר.
חשוב להדגיש כי ניתוחי הלייזר לשיפור הראייה – LASIK ו-PRK, המשנים את מבנה הקרנית באמצעות לייזר פוטרים אכן את המטופל מצורך במשקפיים אך אינם מונעים את הסיכוי לסיבוכים הנובעים מקוצר ראייה. סיבוכים אלו קשורים בדרך כלל לגדילת גלגל העין ומתיחת הרשתית אותה אין ניתוח הלייזר מונע.

איך קוצר ראייה משפיע על אורח החיים?

רוב קצרי הראייה, מסתגלים לחיים עם משקפיים או עדשות מגע. מי שזה מפריע לו, מבחינה אסתטית, מבחינת הסבילות לעדשות או בהתנהלות היומיומית, יכול לפנות לטיפולים אחרים, שיעזרו לו להיפרד מהמשקפיים. אנשים הסובלים מקוצר ראייה חמור, עשויים להיות מוגבלים באפשרויות התעסוקה שלהם.

מהו קוצר ראיה פתולוגי?

קוצר ראייה הגבוה ממינוס -6 דיופטר ונובע מגלגל עין מאורך במיוחד, מצב זה אינו נובע מצורת הקרנית והוא בדרך כלל תורשתי. מצב זה. קוצר ראייה פתולוגי עלול לגרום לסיבוכים נלווים כמו היפרדות רשתית או קרעים ברשתי וגלאוקומה של זווית פתוחה.

ליצירת קשר עם פרופ' יאיר מורד- רופא עיניים מומחה פזילה וילדים אנא מלא/י פרטים ונחזור אליך בהקדם:

    שם מלא: *


    טלפון: *


    דואר אלקטרוני:


    חובה למלא טלפון או דוא"ל


    המרפאה עברה לפתח תקווה


    הכתובת החדשה:
    רחוב תוצרת הארץ 1, קומה 10
    מגדלי בסר סיטי פתח תקווה

    This will close in 10 seconds