fbpx

רואים את הנולד

 "רואים את הנולד", מאמר שהתפרסם ב"תהיו בריאים"/ ישראל היום

רואים את הנולד

בשבוע הבא יחזרו הילדים אל בתי הספר, ואלפי תלמידי כיתה א' יתיישבו בפעם הראשונה מול לוח וילמדו לקרוא ולכתוב. לא אצל כולם תהליך הלמידה עובר חלק, ובהרבה מקרים אחת הסיבות לכך היא בעיית ראייה שצצה בפעם הראשונה כשהילד נדרש לאמץ את עיניו כדי לקרוא.

לדברי הרופאים, אם הילד לא מסוגל להתמיד בקריאה ובכתיבה מעבר לכמה דקות, אם הוא מטה עין אחת לכיוון הדף בזמן כתיבה, מתיישב קרוב לטלוויזיה או מתלונן על כאבי ראש, טשטוש ראייה או ראייה כפולה – הבעיה עשויה להיות בראייה שלו. רופאים מזהירים כי הילדים לא תמיד מתלוננים והדבר עלול להוביל דווקא לבעיות בהתנהגות.

"בעיות ראייה מובילות לכך שהילד מאבד סבלנות ומפריע בכיתה, מתחמק בבית מהכנת השיעורים ועלול לבסוף לקבל תווית של עצלן או בעל הפרעת קשב כשהבעיה האמתית היא בראייה. מדובר בבעיה שניתנת לטיפול באמצעות תרגילי מיקוד ראייה." מסביר ד"ר (כיום פרופסור) יאיר מורד, מנהל השירות לרפואת עיניים לילדים ולפזילה במרכז הרפואי אסף הרופא. "אם הילד חסר סבלנות או מתלונן על כאבי ראש ועייפות, טשטוש, ראייה כפולה או דמעת, מומלץ מאוד לבדוק את הראייה שלו." מוסיף ד"ר מורד. לדברי רופאי העיניים, הבעיות הנפוצות הן קוצר ראייה, רוחק ראייה, עין עצלה ובעיה של מיקוד ראייה.

הפרעה במיקוד

הפרעה במיקוד (כאשר העיניים "בורחות" החוצה או פנימה) גורמת לכאבי ראש, כפל ראייה וטשטוש ראייה.

קוצר ראייה

קוצר ראייה הוא מצב שבו יש קושי בראייה מרחוק והילד פשוט לא רואה מה כתוב על הלוח. לא תמיד הוא ידווח על כך. לעיתים הילד מסתגר, ופשוט מאבד עניין. רק לאחר בדיקה תתברר הבעיה האמתית – שהוא לא רואה מה מתרחש מטרים ספורים ממנו.

רוחק ראייה

רוחק ראייה הוא הבעיה ההפוכה. הילד רואה יחסית טוב מרחוק אבל קשה לו מאוד למקד את הראייה מקרוב. לעיתים הוא מצליח, לאחר אימוץ שרירי העין ובמחיר של כאבי ראש, טשטוש חולף, כפל ראייה ועוד. גם במקרה זה הילד פשוט יעדיף להימנע מקריאה ומכתיבה. בדרך כלל הוא לא יתלונן משום שלא מוכר לו מצב אחר: רוחק ראייה בדרך כלל קיים מינקות.

עין עצלה

לעיתים קיימת בעיה בראייה בעין אחת בלבד, אך מאחר שהעין השנייה "מפצה" על כך הדבר לא מורגש. כך מתפתחת עין עצלה. במקרה כזה, האבחון והטיפול בגילאי 6-7 הם חיוניים, שכן בגיל מאוחר יותר יהיה קשה ולעיתים אף בלתי אפשרי לתקן את הראייה.


ליצירת קשר עם פרופ' יאיר מורד- מומחה פזילה וילדים אנא מלא/י פרטים ונחזור אליך בהקדם:





    חובה למלא טלפון או דוא"ל


    המרפאה עברה לפתח תקווה


    הכתובת החדשה:
    רחוב תוצרת הארץ 1, קומה 10
    מגדלי בסר סיטי פתח תקווה

    This will close in 10 seconds

      שליחת הודעה במייל

      This will close in 0 seconds

      שליחת הודעה